Kampong Talang - where it all begins...

"There is only one thing in life worse than being talked about, and that is not being talked about" - Oscar Wilde

Thursday, April 03, 2008

Siri bercakap dengan Waleed

Akhirnya, aku berbincang dengan Matthias pasal aku nak balik ke Dublin. We started talking about personal stuff. Ye lah, dia cakap betapa pentingnya to keep friends, to be close to base, to keep close to loved ones. So lepas kita borak-borak aku cakap yang aku akan balik ke Dublin. He agreed with my decision. So aku akan balik ke Dublin on 11th April. Faris pun akan join, sebab dia pun nak take a break dari studies dia. Kekonon nak reward himself la - but I believe he has been working hard sejak early this year. So deserve la the break.

Tadi Matthias balik ke Dubai office. Dia plan nak have longer weekends daripada having a week offsite. I think it works well for dia kot. Vibecke, bini dia pun perlukan perhatian, so it is better dia balik kerap daripada panjang seminggu. Lagipun Dubai bukan jauh sangat. 4 jam aje dah sampai. So tadi aku pi hantar dia ke airport.

+ Gambar di luar balai perlepasan. Nampak macam best aje. Panasnya kat Sudan sekarang, Tuhan aje yang tahu

On the way back aku suruh Waleed ni pi singgah kat Afra Mall, sbb aku nak beli some stuff, makanan. On top of that, aku kemaruk nak minum jus mangga kat sini, sbb sedap kan. So aku nak membunuh beberapa ekor burung dengan menggunakan seketul batu yang tak seberapa besar. So dia hantar aku, aku beli barang2 aku lepas tu aku beli ais kerim dan belanja si Waleed. Lepas tu aku beli jus mangga, aku belikan satu untuk dia gak.

+ Di dalam Afra Mall, satu-satunya Mall di Khartoum / Sudan

Aku berbual dengan Waleed. Dia ni rajin nak belajar English. Daripada dia juga la aku belajar Bahasa Arab. Pasal English, ada aje yg dia nak tanya. Sampaikan sebab kemahuan dia belajar English, Matthias rasa akan cari/beli CD/kaset utk dia belajar bahasa. Baik hati si Matthias ni, hari tu dia belikan sorang driver tu satu handphone and baru2 ni aku learned that, dia every Monday, Tuesday ke apa ntah, dia akan bagi Waleed duit lebih utk dia beli makanan utk diri dia sbb Waleed gajinya adalah USD200 sebulan.

+ Waleed

Tadi aku berbual dengan dia. Aku tanya "Are you happy?". Dia jawap "Kalau nak cerita dari segi duit, memang tak cukup. Tapi saya happy!" He started talking about dia kena sara adik beradik lain, ada yang dah kawin dan dia bread winner utk famili tu agaknya. Tapi dia kata "For some reason, I feel that I am doing the right thing. And when I go to sleep at night, I can smile before I go to sleep. Money is not enough, but I make it enough!" Best aku dengar ayat2 dia. Aku terpikir, aku beruntung. Dan aku dpt tau, daripada Matthias yang Waleed kebelakangan ni tidur kat garden dia, dengan isteri dia yang sarat mengandung, berbumbungkan langit malam luas dgn bintang2. Dia kata, dalam rumah panas sangat. Memang sekarang dah menjadi semakin panas di Sudan ni. Tapi apa yg buat aku kaget, happiness is really within your reach and as long as you are content, you will be happy, not matter what you do, where you are, who you are with...

2 Comments:

At April 04, 2008 5:51 AM, Blogger my0place said...

Sorry to hear u had a tough one semalam. Dah ok ke? I finally finished 'Kite Runner'. Its true, [contented=happy=wherever=with-whomever]. He was right...there is a way to be good again, reality may bite but only if you let it.

 
At April 04, 2008 6:23 AM, Blogger zuL said...

Dear, don't get so trapped in it, I got into HUGE trouble because of that line - there's way to be good again. Well, perhaps it's started off as a HUGE problem, it did shake everything, in the end it turned out to be good - I managed to keep my chin up and move ahead. Exactly on the very daY I met you at Restoren Pelita, Jln Ampang. That was nice.

 

Post a Comment

<< Home