Kampong Talang - where it all begins...

"There is only one thing in life worse than being talked about, and that is not being talked about" - Oscar Wilde

Sunday, February 24, 2008

Gaya Sihat, Makanan Memikat

Boleh tajuk aku kali ni. Anyway, aku rasa aku ni dah kemaruk nak berblog kot - pelbagai entry aku nak letakkan. Tak apa le. Ini continuation kepada cerita aku pasal lunch aku yg disastrous tu kan. Masa balik tadi, aku dah cakap dah kat Waleed, lain kali dengar betul2 kalau aku kasik arahan. Atau sesapa punya arahan la kan.

+ Inilah gambar kedai runcit dekat dengan rumah aku tu. Nama dia Banafsaj. Tak tau plak aku makna dia apa.

So balik tadi sebab aku tak lunch betul2, nak la makan proper. Dalam kepala aku dah terpikir burger Steers, pizza Debonair, syawarma, grilled lamb, Indian food. Semua tu boleh dapat kat sini. Tapi semua tu aku kuburkan, dan aku suruh Waleed berhenti kat kedai runcit Banafsaj (ala bunyi dia macam lagu Waheeda tu ler, Binafsha...). So sekarang dipersembahkan “resipi” dinner aku malam ni…

+ [1] Langkah pertama: Sediakan satu tub yoghurt (aku pilih ada perisa strawberry sebab aku tak suka plain yoghurt), sebijik oren dan sebiji mempelam (lihat rajah).

+ [2] Langkah kedua: Hiris nipis semua buah (buang la kulit dia OK). Dan masukkan ke dalam pinggan.

+ [3] Langkah ketiga: Kemudian tuangkan setengah daripada yoghurt tadi. Dan ini lah dinner yang ringkas lagi sihat untuk seisi sekeluarga. Jumpa lagi di hari dan masa minggu depan, Selamat mencuba.

+ [4] Langkah akhir: Kalau ada jus buah spt jus pelam kat atas ni, lagi la best untuk dinikmati bersama. Korang tengok la timestamp kat dalam rajah2 di atas, maxx korang needs 5 mins to get this prepared. Sebenarnya maxx 3 mins sbb aku ni nak ambik kamera segala nak ambik gambar semua ni kan... tu yg took time tu kan...

Aku sangat2 berterima kasih kepada Matt yang introduce kan aku kepada gaya hidup sihat ni (tak semestinya aku akan makan cenggini all the time sebenarnya... tapi good lah...). Aku ingat lagi, si Matt dok beli yoghurt aku dok pi beli makanan segera. Matt cuma mampu geleng kepala. Tapi malam ni aku cuba resipi dia tu hah. Memang sedap, aku dah jadi peminat yoghurt pulak dah - but yg plain memang tak leh nak makan.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home